Vietnam del 2, Krigstunnlarna

En av våra första dagar i Vietnam åkte vi till krigstunnlarna, eller som dom egentligen heter, Cu Chi-tunnlarna.
Vi blev upphämtade på hotellet och åkte en liten minibuss som fylldes med andra människor. Våran guide var väldigt trevlig och så fort han ville prata med oss eller prata om oss sa han "The five beautiful swedish girls". Alla skrattade åt honom och han gjorde narr av sig själv och andra i bussen.
Han visade oss runt hela området där tunnlarna var, man fick klättra ner i dem om man ville men jag tycker inte om trånga utrymmen, och ni kommer få se på bilderna sen att det var litet. 
Men Rebecka och Lina var modiga och gick ner så Rebecka tog lite bilder inne i tunnlarna som jag lägger upp också. 
Sen visade han oss massa olika fällor som Vietnameserna byggt, jag har bild på några av dem.
Det var väldigt häftigt att se hur smarta de var och man förstod verkligen hur små vietnameserna är när man ser alla små tunnlar och hål i marken. 
Men det var en upplevelse och jag rekommenderar er att åka dit om ni är i Ho Chi Minh någon gång. Guiden vi hade hette Nam om jag inte minns fel och som sagt så var han jättetrevlig och rolig. 
 
När den här fällan var stängd såg det alltså bara ut som helt vanlig mark, men så gick man på den och då ramlade man ner. 
 
Här var ett hål ner i marken,  så man fick testa att gå ner där men det var ingen av oss som gjorde. 
 
Vietnameserna fick alltså plats i det där lilla hålet på vänster sida i gropen. Klaustrofobi??!?
 
Vår guide som visar en annan fälla.
 
Dessa kort har Rebecka tagit, det fanns som olika "nivåer" i tunnlarna. Så på första bilden är den första nivån och där kan du stå raklång. Men som man ser på bild nummer två är man tvungen att krypa i nästa nivå, och det finns en till nivå där det blir ännu mindre....
 
Fina tjejer
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: